Dopravní obslužnost
Olomoucký kraj předložil ke schválení novou smlouvu na dopravní obslužnost. Ta se oproti té předchozí liší jen v tom, že v ní není sankce za neplacení a je zastropována inflační doložka na max. 5%. Podle smlouvy by obec dávala kraji každoročně příspěvek (dotaci) ve výši 194 Kč na obyvatele (celkem cca 250 tis. Kč) na zajištění dopravní obslužnosti. Háček je v tom, že ze zákona má kraj povinnost dopravní obslužnost zajistit i bez dotace od obcí. No a pak je na interpretaci právníků, co je dostatečná dopravní obslužnost a jestli tím, že je v obci obsluhováno více zastávek, tak kraj nesupluje místní dopravu. Každopádně hlavním argumentem pro pokračování v dotování Olomouckého kraje bylo to, že jsme v současnosti velmi spokojeni s Integrovanou dopravou a nechceme, aby došlo k redukci spojů nebo zastávek.
Vyhláška o místním koeficientu daně z nemovitosti
Vyhláška se bude schvalovat na některém příštím jednání zastupitelstva. Prvotní dohoda byla, že se víceméně zachová stávající stav, tedy že se zavede koeficient podle velikosti obce o jeden stupeň zvýšený, tedy z 1,4 na 1,6. Tento koeficient navyšuje daň u obytných budov a jednotek. Pak že zavedeme místní koeficient pro chaty ve výši 3. Jenže jsme mezitím zjistili, že od příštího roku bude zrušen jiný koeficient ve výši 1,5, který platil na všechny budovy mimo obytné (včetně chat). Takže by od příštího roku mohla nastat kuriózní situace, že by po letošním 80% nárůstu příští rok některým nemovitostem daň klesla. A pro obec by to znamenal výpadek příjmů ve výši 350 tis. Kč. Takže se zastupitelé shodli na tom, že se ve vyhlášce bude zrušený koeficient kompenzovat místním koeficientem ve stejné výši 1,5, a tedy pro chaty bude místní koeficient 3 x 1,5 = 4,5.
Obyvatelé, kteří mají trvalé bydliště na chatách, budou upozorněni na to, že pokud se chtějí vyhnout zvýšené dani, musí si změnit využití budovy přímo na katastru nemovitostí. Prostě si tu chatu musí zkolaudovat jako rodinný dům.
Stavba šaten u fotbalového hřiště
Stavba šaten u hřiště probíhá podle harmonogramu, nicméně zádrhely se vyskytují, tak jako na každé stavbě. Projektant v plánech nemá vyřešeny některé detaily, například v elektroinstalaci. Z položkového rozpočtu vypadlo vybavení veřejného WC. Také se v projektu vůbec neřešil 80 cm výškový rozdíl mezi podlahou šaten a hřištěm. Z těchto důvodu budou vícepráce, které budou stát pár set tisíc (podle toho, jestli se rozhodneme mít výbavu WC v nerozbitném nerezu nebo ve standardním provedení).
Také odhadovaná cena za prodloužení kanalizace nám vyrazila dech - téměř dva miliony kč bez DPH. Uvidíme, na kolik zakázku nacení oslovení zhotovitelé, přinejhorším kanalizaci položíme svépomocí. Každopádně neplánovaný nárůst ceny celého projektu vyburcoval opozici k námitkám. Jejich výzvy, aby jsme se ze situace poučili, uznávám. Jen se bojím, že i když budoucí projekty budeme kontrolovat sebelíp, tak vždy se najde něco, co nikdo neodhalil.
Koupaliště
Místostarostka informovala, že koupaliště už je téměř připravené k napouštění. Jen do občerstvení jsme nikoho nenašli. Podmínka, že případný provozovatel musí být plátcem DPH, se ukázala jako smrtící. Tato podmínka bude na tom občerstvení váznout ještě dvě sezóny. Prozatím situaci vyřešíme nápojovými a jídelními automaty, přes víkend mužeme pozvat nějaký "mobilní" stánek.
Liniové prvky
Dále se diskutovala další etapa liniových prvků (mezí) v jihozápadním sektoru našeho katastru. Nejpíš se budou řešit jen aleje bez zatravněných cest, na ty nejsou vhodné dotace. Určitě se ale zahrnou cesty směr Haukovice a Rybníček.
Stavební pozemky "pod kruháči"
Od "novýchdomků" chce parcelu č. 3085 odkoupit realitka Dachi, plánovala by tam celkem 16 dvojdomků. Řešili jsme, jak regulovat styl výstavby, aby jsme tam nakonec neměli "králičárny". Nicméně současný trend je v malých domcích 8 x 12 m v celkové ceně do 7-8 milionů, což je ještě rozumně ufinancovatelné pro mladé rodiny z hypotéky. Každopádně se pokusíme s Odborem výstavby v Uničově pořešit případný regulační plán pro tuto oblast.
Kontrolní den v kostele sv. Kunhuty
Mobilní mobiliář už ozářen, poslední várka (křížová cesta) se vrátí do středy. Nemobilní části byli důkladně zlihovány a byly nastraženy lapače na červotoče. Tím je tato zakázka uzavřena. Do konce měsíce bude vyhotoven restaurátorský záměr, aby bylo možné žádat o dotace na kraj a jiné instituce. Podle aktuálních financí se budou restaurovat jednotlivé segmenty. Měl by se také založit transparntní účet pro dárce.